perjantaina, toukokuuta 26, 2006

28. TAPAHTUU KEVÄTILLASSA


- Mulla on illalla yhdet avajaiset, sanon ohimennen kylmästi ja livahdan kylpyhuoneeseen meikkaamaan.
- Mitä. Sä olet nykyään aina menossa. Mies tulee perässäni. - Millon sä hoidat sun lapsias?
Laitan peilin edessä ripsiväriä suu auki enkä voi viiteen sekuntiin vastata.
- Kuule, mullakin on oikeus.
- Onko sulla joku toinen?
- Oot sä hullu?
- En, mutta jotain on meneillään.
- No ei todellakaan ole. Mä haluan nyt vaan miettiä vähän omaa elämääni. Sitäpaitsi sulla ei ole mitään varaa sanoa.
- No saanko mä katsoa sun kännykän?
- Et, siellä ei oo mitään.
- Siis on.
- No ei oo.
- Valehtelet.
- En! Häivy helvettiin siitä! Harjaan tukan kiivaasti, ja painelen vihaisena eteiseen laittamaan kengät jalkaani. Käännyn vielä ovelta, haen makuuhuoneen yöpöydältä lempikirjani olkalaukkuun ja pakenen ovia paiskoen voitonriemuisena hissiin.

Iltapäivän valottoman harmaassa säässä näen Erottajalta tulet sisäänkäynnin molemmin puolin. Jakkupukuiset kutsuvieraat jonottavat ovisyvennyksessä narikkaan. Tarkastan tekstiviestit vielä kerran.

Lähettäjä: Tommi
Vastaanottaja: Vaimo
Lähetetty:
18:09:50
11.05.2006 Täällä ollaan jo.

Pääsen sisälle ovimiehen ohi. Tähyilen kohti tarjoiluja kun Tommi tulee hakemaan.
- Tuu tänne. Mä toin mun veljen mukana.
Otan valkoviinilasin ja kävelen Tommin perässä jännittyneenä.

- Tässä on mun veli ja tässä mun työkaveri, Tommi esittelee.
Kättelen ja sanon nimeni. Menen äkkiä ujoksi enkä uskalla katsoa veljeä silmiin. Veli vaikuttaa yhtä ujolta.
- Tota, haetaanko syömistä samantien? Mulla on nälkä, keksin jotakin peittääkseni hämmennyksen.

Siinä me kaksi kaksi vaivautunutta kasaamme juustoja ja salaattia pahvilautasille ja yritämme keskustella kohteliaasti. Kun valitan että valkoviini on huonoa, toinen myöntelee ja moittii patonkia. Istun tuolille ja veli kumartuu puoleeni että kuulisin hänet melussa. Tommi on kadonnut jonnekin. Osoitan työkaveria joka käy ties monennenko viinilasin, nauramme.
Kohta minulla on kuuma. Veli tarjoutuu lähtemään kanssani ulos. Tommi tulee puolivälissä tungosta vastaan. Astumme kaikki kolme Espalle ilman takkia ja minua palelee välittömästi. Katselen puistoon päin ja olen hiljaa.